La CUP Terres de l'Ebre entrarà mocions en defensa dels guaites forestals de les Terres de l'Ebre i de la resta de Catalunya

El passat 14 d'abril, en ple estat d'alarma per la pandèmia de la COVID-19, el Govern català va anunciar l'acord de govern pel qual es clausurarien les 9 torres de guaita forestal de les Terres de l'Ebre i les 38 restants a la resta de Catalunya. Anunciat com una "aplicació de mesures de racionalització de les tasques de detecció i vigilància d'incendis forestals dels Bombers de la Generalitat", no només s'anunciava el tancament de les torres de guaita sinó que també es retallarà el nombre d'ajudants d'ofici forestal (reforç de bombers per a la campanya d'incendis forestals) en més de 200 persones, el que suposa un 35% menys de personal contractat per a la campanya d'incendis forestals. Per tant, podent deixar a unes 300 persones sense feina amb l'actual context de crisi econòmica. La magnitud d'este impacte a les Terres de l'Ebre, podent deixar sense feina a 18 persones, seria l'equivalent al fet que es deixés sense feina a més de 300 persones a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. A més a més, tot plegat, a només dos mesos de l'inici del període d'alt risc d'incendis, 15 de juny, en una campanya forestal, que degut a les pluges abundants dels últims mesos, serà encara més complicada de lo normal. Hem de recordar que mentre estem vivint una crisi sanitària d'abast mundial, en portem una altra, la crisi climàtica, que està fent augmentar l'aridesa del planeta i les Terres de l'Ebre som un territori que l'estem patint i la patirem molt més severament que a altres llocs del país i del món, comportant un augment de Grans Incendis Forestals com els de l'any passat a la Ribera d'Ebre.

El col·lectiu de guaites forestals ja porta uns quants anys de lluita, primer per la deixadesa de l'administració catalana en no invertir els recursos econòmics necessaris per habilitar amb totes les mesures de seguretat les torres i els llocs de guaita, i en segon lloc, pels intents reiterats de ser substituïts per càmeres de vigilància. Ara denuncien que es vol desmantellar un cos de professionals amb un informe de la conselleria d'Interior amb moltes falsedats i dades errònies. El mateix cos reconeix que els avenços tecnològics són positius per millorar el servei que donen i han de ser complementaris però en cap cas substituïbles. Un guaita forestal és una persona formada per a la detecció de columnes de fum que poden evolucionar en incendis forestals i que dona suport al cos de Bombers que es desplaça a la zona de l'incendi. Per tant, no es pot pretendre ni que una càmera ni que la població en general siguen les encarregades de donar el servei que actualment donen els guaites.

És per tot això que la CUP Terres de l'Ebre presentarem una moció als plens dels municipis on tenim representació en suport al col·lectiu de guaites forestals i les reivindicacions que anuncien i per mostrar el desacord amb la decisió presa pel govern de la Generalitat de Catalunya i que per tant, retre l'acord de mesures anunciat el 14 d'abril i mantinga les torres de guaita de les Terres de l'Ebre per a l'actual campanya forestal i que quan esta acabe, inicie una negociació amb el col·lectiu de guaites per tal d'establir les bases del funcionament futur de les torres de guaita i els seus professionals.