MANIFEST FONS DE TRANSICIÓ NUCLEAR DES DE I PER AL TERRITORI

Demanem una nova llei que destini el 90%  del Fons de Transició Nuclear a les comarques afectades per l’impacte ambiental de les centrals nuclears per fomentar la protecció del medi, l’economia productiva del territori i l’agenda rural.

Considerem totalment insuficient que el territori rebi només el 50% de l’impost recaptat per l’impacte ambiental de les centrals nuclears, tal com es planteja a la Llei 10/2022, del 23 de desembre, de modificació de la Llei 5/2020, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic i de creació de l'impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient, en relació amb el fons de transició nuclear. Aquest plantejament no s’ajusta al principi de retribuir els impactes ambientals que grava l’impost als territoris que realment pateixen aquest impacte.

En primer lloc, proposem incrementar la dotació fins al 90% del Fons, i que el Govern de la Generalitat es  quedi el 10% restant en concepte de gestió d’aquest, tal com succeeix quan, per exemple, les administracions locals tenen delegada la recaptació d’impostos a ens com ara les Diputacions. Aquesta proposta permetria passar dels 60M€ actuals, al 108M€ que revertirien directament en les comarques afectades.

En segon lloc, considerem que la distribució del Fons ha de revertir al conjunt de l’àmbit territorial afectat pel Pla d’Emergència Nuclear exterior de les centrals nuclears d’Ascó i Vandellòs (PENTA) sense exclusions. A més, d’una forma ponderada per tal que els municipis més afectats rebin més quantitat del Fons de Transició Nuclear. Els paràmetres de distància, població i superfície municipal afectada serien adients per concretar-ne la ponderació.

En tercer lloc, considerem que el Fons de Transició Nuclear ha de revertir en el finançament de mesures que contribueixin a la millora del medi ambient, ja que el fet imposable de l’impost que nodreix el fons és l’impacte ambiental de les centrals nuclears. Si, tal com pretén la Llei 5/2020, el que es vol és finançar mesures per a la diversificació econòmica basades en l’activitat industrial, el que s’hauria de fer és crear un impost a les nuclears que gravi precisament el seu impacte socioeconòmic negatiu als territoris afectats.

En aquest sentit, les mesures finançables han d’estar vinculades exclusivament a projectes de preservació i gestió dels espais naturals, la potenciació del sector agrícola i ramader, la gestió forestal, la prevenció d’incendis forestals, la implantació d’energies renovables en espais alterats a través d’autoconsum i/o comunitats energètiques, les mesures de mitigació i adaptació al canvi climàtic, així com les tipologies d’actuacions contemplades en l’Agenda Rural de Catalunya.

També han de ser finançables tant la redacció de projectes com l’execució dels d’aquests, així com el funcionament d’organitzacions o la contractació de personal vinculat a l’elaboració i execució de projectes.

Finalment,  considerem que el Fons de Transició Nuclear només hauria de poder ser gestionat per agents públics i privats del mateix territori afectat, sense que pugui ser destinat a grans empreses de fora del territori. L’actual marc legislatiu permet l’entrada de grans empreses i, per tant, suposa el risc que el Fons sigui acaparat en la seva major part per grans empreses i de fora del territori.

Així, considerem que el Fons ha de ser únicament gestionat per Ajuntaments, Entitats Municipals Descentralitzades, Consells Comarcals, organismes vinculats als municipis o Consells Comarcals (empreses públiques, consorcis...), autònoms, petites i mitjanes empreses, i cooperatives dels municipis afectats, i entitats sense ànim de lucre. D’aquesta manera s’asseguraria que el Fons es destina a l’economia productiva del territori així com a la millora de la qualitat de vida de les persones d’aquests territoris més directament afectats per les centrals nuclears.

Per tot això, instem al Parlament de la Generalitat de Catalunya a reformular la Llei de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic i de creació de l'impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient, en relació amb el fons de transició nuclear, tenint en compte tot el manifestat.

ADHEREIX-TE AL MANIFEST